Tässä tapauksessa tarvitaan varmaa topcoattia, mun käsittääkseni gelcoat kuivuu hapettomassa tilassa eli se tulee kuidun ja muotin väliin valmistusvaiheessa. Sinällään kyseessä lie likimain sama aineesta eli erona lähinnä lisäaine.
Harvemmin koko paattia aletaan maalata, koska se lisää painoa. Syvemmät naarmut saa korjattua topcoatilla ja pienemmät lähtee vesihiomapaperilla+hioma-aineella ja kaikista pienimmät pelkällä hioma-aineella. Hioma-ainetta samoin kuin ainakin valkoista topcoattia löytyy kaikista venetarvikekaupoista. Värillisen kajakin korjailuun alkuperäistä vastaavan sävyn löytäminen on hankalampaa, mutta ainakin värikoodin voi kysellä valmistajalta ja sen perusteella hakea esim. nettikaupoista. Kokkolalasta Charger Compositesilta voi kysellä myös valmista maalia ainakin siellä tehtyihin paatteihin (Skim, KajakSport, Miks, Myötätuuli, vanhemmt Tideracet jne.). Oikeaa sävyä voinee myös itse sekoitella.
Mun kokemus rajoittuu nimenomaan korjailuun, mutta ainakin noilla termeillä voi guuglailla lisää...