Yleinen alue > Yleinen keskustelu

Keskustelua melonnan turvallisuudesta - reskutukset, varusteet yms.

(1/5) > >>

Veli-Matti Lehtonen:
Kauanko jaksan kylmässä vedessä? Tehkää tämä testi yhdessä seuran toimesta! Jo ennakkoon. Älkä odottako muiden tekevän sitä puolestanne!
Kanoottiliiton Harrastejaosto yhdessä Avokanootti Yhdistyksen kanssa on ideoimassa talven ajalle seurojen jäsenten omaehtoisia testi- tilaisuuksia. (Tapahtumiin voidaan jatkossa kutsua valmistajien esittelijöitä sekä myyjiä) Jokainen tuo omia kylmiin vesiin käyttämiään/suunnittelemiaan varusteita. Kellutaan sitten yhdessä vaikka avannossa ja kellotetaan, kuinka kauan kykenee mitatussa veden lämpötilassa toimimaan. Kuinka kauan sormet paljaina voisi tarttua melaan…pumpata kajakin istuinaukon tyhjäksi…laittaa aukkopeiton… jne.!
Kokeillaan yhdessä ja turvallisessa ympäristössä. Tulee todellista kokemusta, kannattaako lähteä toukokuun puolenvälin helteellä teepaidassa ja shortseissa melomaan. Toki takakannella on pumppu ja melakelluke?
Kokeilkaa porukalla vaikka Tuiran uimalan kohdalla talven kylmillä. Yksin EI SAA testailla.
Tärkeää on tuntea omat varusteensa. Ei vain myyjän esitteistä. Miten toimii märkäpukuni? Paraneeko, jos laitan alle urheilukerraston? Mitä laitan milläkin veden lämpötilalla kuivapuvun alle? Onko vaarana lämpötasapainon menetys vai kaaduttaessa hypotermia?

Veli-Matti Lehtonen:
Avokanoottiyhdistys toteutti ensimmäisenä kylmäkoulutuksen ja varustetestauksen. Pakkasta oli reilusti. Kuvia linkistä: http://tinyurl.com/yd42d6q
Jaakko Mäkikylä Avokanoottiyhdistyksestä ideoi tärkeän koulutus ja testitilaisuuden.
Vieläköhän melojat saavat käyttää Tuiran uimarannan huoltorakennuksen sosiaalitiloja? On lämmin pukuhuone ja pikkuruinen suihku. Tämä paikka on hyvä keväälle ennen varsinaisen avovesikauden alkua. Välinemyyjiäkin saamme varmasti paikalle, kunhan ajankohta on sopivasti kaluston tuonnin yhteydessä, kuten viimekeväänä.

Veli-Matti Lehtonen:
Muistakaa aina: kun putoatte Nallikarin hiekkaan pää alaspäin, se on samaa kuin ajaa hirven kanssa kolarin. Selkäydin painuu kasaan. Surffailkaa sen tähden riitävän kaukana rannasta!!! Olen tehnyt 25 m/s myrskyssä elämi ainoan kunnon keulaluupin Nallikarissa.. Kajakki oli rantapusikoissa, ennen kuin olin edes pinnassa kaukana rannasta. Siis: Turvallisuus aina mukana, vaikka onkin hienoja aaltoja. Olen ne kokenut. Siksi tämä varoituksen sana. Sylvain osaa kyllä nämä jutut. Omin päin ei saa menna testailemaan.

Sylvain Eckhardt:

--- Lainaus käyttäjältä: Veli-Matti Lehtonen - Kesäkuu 05, 2010, 19:31:12 ip ---Muistakaa aina: kun putoatte Nallikarin hiekkaan pää alaspäin, se on samaa kuin ajaa hirven kanssa kolarin. Selkäydin painuu kasaan. Surffailkaa sen tähden riitävän kaukana rannasta!!! Olen tehnyt 25 m/s myrskyssä elämi ainoan kunnon keulaluupin Nallikarissa.. Kajakki oli rantapusikoissa, ennen kuin olin edes pinnassa kaukana rannasta. Siis: Turvallisuus aina mukana, vaikka onkin hienoja aaltoja. Olen ne kokenut. Siksi tämä varoituksen sana. Sylvain osaa kyllä nämä jutut. Omin päin ei saa menna testailemaan.

--- Lainaus päättyy ---

Älä Weltsu huolehdi turhaan. Kun tuulta on 20 m/sek, Nallikarissa ei ole ruuhkaa ...  ;D ;D

Veli-Matti Lehtonen:
Voi harmi! Luulisi melojien ryntäävän rantaan kokeilemaan tyrskyjä. Niitä ei Oulun rannikoilla kovin usei näe, ellei sitten ole aivan hurja keli. 20 m/s on kyllä jo sellainen.
Koskimelojille ja osaaville ohjaajille sieltä löytyy aina kovilla keleillä ainutlaatuisen hienoja surffeja ja harjoittelupaikkoja. Riittävän kaukana rannasta voi kokeilla surffeja sekä mennä nurin surutta. Uimarannan läheisyydessä isossa mainingissa on oltava tarkkana. Aallonpohja on aika matalalla.
Kateeksi käy, täällä Kuopiossa ei juurikaan tällaista mahdollisuutta ole.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta