Terveiset Hossasta ja lumitöistä!
Järvet olivat jäässä ja jännittää, miten kevät etenee. Koskaan eivät järvet ole olleet Hossassa Suomussalmella jäässä enään toukokuun lopulla, mutta kerta se on ensimmäinenkin. Olen siellä edellisellä viikolla ja laitan tarvittaessa viestiä.
Hienoa, että olette lähdössä myös avokanooteilla, toivottaapi pj@avokanootti.info pj Weltsu. Käykääpä myös sivustoilla
www.avokanootti.infoJaska Mäkikylä on sinne viritellyt inkkarimelonnasta joitain juttuja ja tietoa.
Tuon lähtöpaikkaanne yhden Freedomin, joki kanootin ja tarvitaessa myös minun Yukon expeditionkin (kajakki) on käytössä. Jätän sen kärryyn ja katsotaan sitten lähtörannalla tarvitsetteko.
Olen teitä vastassa Perangan risteyksessä. (Hossaan menevän tien ja vitostien risteys) Soittelemme Teijon kanssa ja sovimme muut jutut.
Jos todella voitte laitella Peranganjoen laskijoiden varusteita avokanootteihin ja saatte pitkämatkalaiset ajoissa vesille niin olette aikalailla kohtuuaikaan Kukkurin kämpällä. Kämpästä oikealle n. 200m on hyviä telttapaikkoja. Aina kannattaa varautua teltalla taikka laavuvaatteella, vaikka kämppä on todennäköisesti tyhjä.
Jos on laskeskellut Sanginjoen koskia, ei Perankajoki ole sen kummempi. Korkealla vedellä kosket ovat aikalailla helppoja. Ulkokurveissa ei koskaan saa mennä lähelle pusikkoja, ne naulaavat varmasti veden alle, olen sen itse kokenut.
Olette vaan aika myöhään vesillä, joten kannattaa harkita oletko paistamassa makkaraa Kukkurin tuvalla, vai vääntämässä vasta Hevonperseenmutkassa, jolloin menee myöhään yöhön joutsenten huutoa kuunnellessa.
Olisimpa mukananne, mutta pittää mennä Ouluun äipän 80 v synttäreille.