1
Kokemukset ja kertomukset / Luulajan saaristoretki 2024
« Uusin viesti kirjoittanut miiainkeri Heinäkuu 22, 2024, 00:10:16 ap »K&C:n Luulajan saaristoretki 15.-17.7.2024
Reitti: Lövskärin satama - Hindersön (yöpyminen) – Brandöskär – Småskär (yöpyminen) – Kluntarna – Lövskärin satama
Linkkivinkkejä lopussa ja reittikartta liitteenä.
Päivä 1: Lövskärin satama - Hindersön, 16 km
Retkikuntamme starttasi Oulusta aamulla kello yhdeksän. Traileri pakattiin jo illalla valmiiksi, jotta aamun lähtö ja porukan poimiminen mukaan sujuisi sukkelammin. Varsinainen määränpää Luulajassa oli vielä lähtiessä päättämättä, mutta ainakin meillä oli katsottuna pari potentiaalista pienvenesatamaa Hetsölandetin nimenpään molemmin puolin. Matkalla kävimme IKEA:ssa nopsalla lounaalla, josta matka jatkui Luulajaan. Suuntasimme ensin Hertsöskatanin satamaan, jossa totesimme 20 euron parkkimaksun vuorokaudelta suolaiseksi ja siirryimme niemennokan toiselle puolelle Lövskäriin katsomaan tilannetta. Siellä parkkeeraus valvotulla parkkipaikalla oli huomattavasti edullisempi, noin 26 euroa/auto/4 vrk, ja kun parkkipaikan perältä löytyi suojaisa pieni hiekkaranta lähtöpaikaksi, päätimme jättää autot satamaan ja lähteä seikkailulle sieltä. Parkkipaikalla on käytössä Parkster-sovellus, joka vaatii rekisteröitymisen.
Kajakit täynnä tavaraa ja mielet seikkailua otimme kurssin kohti Långöniä ja siitä Hindersönin rantaa pitkin ylöspäin kohti Jopikholmenin satamaa. Jossain kartoissa sauna on merkitty Östisundetin lahdelle, mutta se on oikeasti naapurilahdella. Hindersönillä ei ole julkista vesipistettä, mutta saimme paikalliselta melontaporukalta tiedon, että Östisundetin lahden puolella olevan koulun takana on kaivo, josta saa vettä. Emme käyneet tarkistamassa tätä, joten tieto on sen puolesta epävarma. Saarten välissä puikkelehtiessa kannataa varoa kiviä, sillä niitä on saarten tuntumassa paljon ja ne ulottuvat yllättävän kauas saarista.
Jopikholmenissa on saariston yhteysaluksen laituri ja betoniluiska, jonka kautta voi rantautua. Satama-alue ei ole ihan paras leiriytymiseen, mutta jokainen löysi sieltä telttapaikkansa ja syvemmältä metsästä hyttysten keskeltä löytyi myös riippumattoiluun sopivia paikkoja. Satamassa on nuotiopaikka, puucee, halkovaja sekä saunarakennus, jossa on myös sääsuojaa tarjoava tupa. Hieman kosteassa ja pilvisessä kelissä oli mukava käydä Hindrik-saunassa ja painella sen jälkeen nukkumaan.
Sauna varataan saunavihkosta, joka löytyi täällä tuvan pöydältä. Useimmiten vihko on saunan seinään kiinnitetyssä postilaatikossa, Junkönillä laatikko on kioskin seinällä. Vuoro varataan tunniksi kerrallaan laittamalla nimi vihkoon ja sitten vain pökköä pesään. Saunoilla on ohjeet niiden siivouksesta ja puiden täydentämisestä löylyttelyn päätteeksi.
Päivä 2: Hindersön – Brandöskär – Småskär, 20 km
Toinen retkipäivä starttasi pilvisenä, mutta suht tyynenä. Suuntasimme satamasta kohti Estersöniä, jonka rannalla olevassa mökkikyläsessä meille vilkuteltiin iloisesti ja ihmettelimme, miten saareen on saatu pyörökuormaaja, saati että mitä sillä siellä tehdään.
Brandöskäriin päästyämme aurinko paistoi jo lämpimästi ja rantauduimme saaren satama-alueen perällä olevalle hiekkarannalle. Tulosuunnasta vasemmalla rannalla on vuokramökki, jonka ranta on lahden pohjukassa. Kannattaa siis rantautua oikealle laidalle. Vuokramökistä satamalaitureiden suuntaan on saaren ilmainen sauna, jonka jätimme tällä kertaa välistä. Vuokramökin takana on puucee ja rinteessä on nuotiopaikkoja sekä pöytäryhmiä evästelyä varten. Saaressa on vesipiste, joka sijaitsee vierasvenesatamalaiturin kohdalla. Idyllisen kalastajamökkikylän yläpuolella on 1774 rakennettu Brändö-Uddskärs -kappeli, jonka koruttomuus on rauhoittavaa.
Jatkoimme matkaa lounastauon ja vesivarastojen täyttämisen jälkeen Småskärille. Saaren pohjoispuolella Klubbfjärdenin pohjukassa näytti olevan houkutteleva hiekkaranta, mutta jatkoimme kuitenkin matkaa kohti saaren satamaa. Leiriytymisen kannalta tuo hiekkaranta olisi voinut olla satama-aluetta parempi, mutta emme lähteneet enää takaisin rantaan päästyämme. Saunassa oli sopivasti vapaata, joten laitoimme sen heti lämpiämään ja etsiskelimme teltta- ja riipparipaikat joko ihan rannasta tai syvemmältä metsästä. Mitään huippupaikkoja ei ollut tarjolla ja alue oli vähän ahdas majoittumiseen, joten pohjoisen biitsi voisi olla parempi leiripaikka. Kartan mukaan sieltä tulee polkuja satamaan, joten saunareissun voisi tehdä sieltä kävellen.
Saunoimme pitkän kaavan kautta ja polskimme satamassa antaumuksella. Kävimme vielä pienellä iltareippailulla katsastamassa tämänkin saaren kappelin, jonne on matkaa 900 m. Matkalla näimme todella monta rupikonnaa, jotka kömpivät laiskanpulskeasti pois polulta kun lähestyimme niitä. Saarella on kuulemma paljon myös punkkeja. Småskärin kappeli on Luulajan saariston vanhin, rakennettu 1710-1730 ja nyt siihen oli tehty pientä kattoremppaa.
Småskärillä on kaivo, mutta sen vesi ei ole juomakelpoista. Satama-alueella on jätteiden kierrätyspiste ja siistit puuceet, joissa oli paperiakin valmiina. Kioskikin löytyy, jossa voi maksaa kruunuilla tai Swish-sovelluksella. Eurojakin otetaan vastaan, mutta niistä ei saa vaihtorahaa, joten jäätelöostoksilla pikkukolikot ovat kovaa valuuttaa.
Päivä 3: Småskär – Kluntarna – Lövskärin satama, 22 km
Neljännen päivän sääennusteeseen alkoi kertymään sen verran synkkiä pilviä ja kovia tuulenpuuskia, että päätimme typistää reissua yhdellä yöllä, mutta matkasta tinkimättä. Veneilijät vasta kömpivät kajuutoistaan haukotellen, kun me jo suuntasimme kohti Kluntarnaa. Saarta kehuttiin meille edellisen kesän reissulla ja myös Luulajan matkailuneuvonnasta kerrottiin, että paikka on hieno, joten muutaman kilometrin lisämatkasta huolimatta suuntasimme saarelle – ja se kyllä kannatti!
Bongasimme saaren pohjoisrannalta Kråkskärsvikenin laguunin ja pitkän hiekkarannan, jolla oli sauna, puucee sekä nuotiopaikat. Rantauduimme biitsille ja laitoimme heti saunan lämpiämään. Sitä odotellessa kävimme muutaman sadan metrin polkutaipaleen päässä olevassa satamassa. Siellä olisi ollut vielä toinenkin sauna. Satamassa on myös vesipiste, kioski ja luontotupa. Pienen matkan päässä on näköalatorni, josta on mukavat maisemat saaren yli merelle.
Muutama tunti vierähti nopsaan aurinkoisessa lahdenpoukamassa ja se olisi houkutellut vaikka leiriytymäänkin. Saarella olisi mennyt helposti koko päivä ja poukamassa näytti olevan oikein hyviä teltta- ja riipparipaikkoja. Sääennuste ei kuitenkaan antanut armoa, joten otimme suunnan kohti Storbrändöniä ja meloimme sen ja Långönin välisestä salmesta. Jouduimme salmessa vetohommiin, koska siinä oli hyvin matala hiekkakannas, joka tuntui jatkuvan loputtomiin. Helpointa oli siis vetää lyhyt pätkä ja jatkaa sitten matkaa meloen. Matalan veden aikaan hietikko saattaa olla pitkällekin kuivana.
Lövskärin satamaan saapuessamme taivas oli jo pilvessä, joten ehdimme rantaan vielä hyvän saan aikana. Vaikka retki jäi päivää lyhyemmäksi, ehdimme jälleen näkemään ja kokemaan paljon Luulajan upeaa saaristoa.
Linkkivinkkejä
Luulajan melontakartta
Lantmäteriet -karttapalvelu
Saarista kertovat sivut
Hindersön
Brandöskär
Småskär
Kluntarna
Ruotsin ilmatieteenlaitos SMHI
Lövskärin sataman sivut
Luulajan matkailuneuvonta - Luleå skärgård
Reitti: Lövskärin satama - Hindersön (yöpyminen) – Brandöskär – Småskär (yöpyminen) – Kluntarna – Lövskärin satama
Linkkivinkkejä lopussa ja reittikartta liitteenä.
Päivä 1: Lövskärin satama - Hindersön, 16 km
Retkikuntamme starttasi Oulusta aamulla kello yhdeksän. Traileri pakattiin jo illalla valmiiksi, jotta aamun lähtö ja porukan poimiminen mukaan sujuisi sukkelammin. Varsinainen määränpää Luulajassa oli vielä lähtiessä päättämättä, mutta ainakin meillä oli katsottuna pari potentiaalista pienvenesatamaa Hetsölandetin nimenpään molemmin puolin. Matkalla kävimme IKEA:ssa nopsalla lounaalla, josta matka jatkui Luulajaan. Suuntasimme ensin Hertsöskatanin satamaan, jossa totesimme 20 euron parkkimaksun vuorokaudelta suolaiseksi ja siirryimme niemennokan toiselle puolelle Lövskäriin katsomaan tilannetta. Siellä parkkeeraus valvotulla parkkipaikalla oli huomattavasti edullisempi, noin 26 euroa/auto/4 vrk, ja kun parkkipaikan perältä löytyi suojaisa pieni hiekkaranta lähtöpaikaksi, päätimme jättää autot satamaan ja lähteä seikkailulle sieltä. Parkkipaikalla on käytössä Parkster-sovellus, joka vaatii rekisteröitymisen.
Kajakit täynnä tavaraa ja mielet seikkailua otimme kurssin kohti Långöniä ja siitä Hindersönin rantaa pitkin ylöspäin kohti Jopikholmenin satamaa. Jossain kartoissa sauna on merkitty Östisundetin lahdelle, mutta se on oikeasti naapurilahdella. Hindersönillä ei ole julkista vesipistettä, mutta saimme paikalliselta melontaporukalta tiedon, että Östisundetin lahden puolella olevan koulun takana on kaivo, josta saa vettä. Emme käyneet tarkistamassa tätä, joten tieto on sen puolesta epävarma. Saarten välissä puikkelehtiessa kannataa varoa kiviä, sillä niitä on saarten tuntumassa paljon ja ne ulottuvat yllättävän kauas saarista.
Jopikholmenissa on saariston yhteysaluksen laituri ja betoniluiska, jonka kautta voi rantautua. Satama-alue ei ole ihan paras leiriytymiseen, mutta jokainen löysi sieltä telttapaikkansa ja syvemmältä metsästä hyttysten keskeltä löytyi myös riippumattoiluun sopivia paikkoja. Satamassa on nuotiopaikka, puucee, halkovaja sekä saunarakennus, jossa on myös sääsuojaa tarjoava tupa. Hieman kosteassa ja pilvisessä kelissä oli mukava käydä Hindrik-saunassa ja painella sen jälkeen nukkumaan.
Sauna varataan saunavihkosta, joka löytyi täällä tuvan pöydältä. Useimmiten vihko on saunan seinään kiinnitetyssä postilaatikossa, Junkönillä laatikko on kioskin seinällä. Vuoro varataan tunniksi kerrallaan laittamalla nimi vihkoon ja sitten vain pökköä pesään. Saunoilla on ohjeet niiden siivouksesta ja puiden täydentämisestä löylyttelyn päätteeksi.
Päivä 2: Hindersön – Brandöskär – Småskär, 20 km
Toinen retkipäivä starttasi pilvisenä, mutta suht tyynenä. Suuntasimme satamasta kohti Estersöniä, jonka rannalla olevassa mökkikyläsessä meille vilkuteltiin iloisesti ja ihmettelimme, miten saareen on saatu pyörökuormaaja, saati että mitä sillä siellä tehdään.
Brandöskäriin päästyämme aurinko paistoi jo lämpimästi ja rantauduimme saaren satama-alueen perällä olevalle hiekkarannalle. Tulosuunnasta vasemmalla rannalla on vuokramökki, jonka ranta on lahden pohjukassa. Kannattaa siis rantautua oikealle laidalle. Vuokramökistä satamalaitureiden suuntaan on saaren ilmainen sauna, jonka jätimme tällä kertaa välistä. Vuokramökin takana on puucee ja rinteessä on nuotiopaikkoja sekä pöytäryhmiä evästelyä varten. Saaressa on vesipiste, joka sijaitsee vierasvenesatamalaiturin kohdalla. Idyllisen kalastajamökkikylän yläpuolella on 1774 rakennettu Brändö-Uddskärs -kappeli, jonka koruttomuus on rauhoittavaa.
Jatkoimme matkaa lounastauon ja vesivarastojen täyttämisen jälkeen Småskärille. Saaren pohjoispuolella Klubbfjärdenin pohjukassa näytti olevan houkutteleva hiekkaranta, mutta jatkoimme kuitenkin matkaa kohti saaren satamaa. Leiriytymisen kannalta tuo hiekkaranta olisi voinut olla satama-aluetta parempi, mutta emme lähteneet enää takaisin rantaan päästyämme. Saunassa oli sopivasti vapaata, joten laitoimme sen heti lämpiämään ja etsiskelimme teltta- ja riipparipaikat joko ihan rannasta tai syvemmältä metsästä. Mitään huippupaikkoja ei ollut tarjolla ja alue oli vähän ahdas majoittumiseen, joten pohjoisen biitsi voisi olla parempi leiripaikka. Kartan mukaan sieltä tulee polkuja satamaan, joten saunareissun voisi tehdä sieltä kävellen.
Saunoimme pitkän kaavan kautta ja polskimme satamassa antaumuksella. Kävimme vielä pienellä iltareippailulla katsastamassa tämänkin saaren kappelin, jonne on matkaa 900 m. Matkalla näimme todella monta rupikonnaa, jotka kömpivät laiskanpulskeasti pois polulta kun lähestyimme niitä. Saarella on kuulemma paljon myös punkkeja. Småskärin kappeli on Luulajan saariston vanhin, rakennettu 1710-1730 ja nyt siihen oli tehty pientä kattoremppaa.
Småskärillä on kaivo, mutta sen vesi ei ole juomakelpoista. Satama-alueella on jätteiden kierrätyspiste ja siistit puuceet, joissa oli paperiakin valmiina. Kioskikin löytyy, jossa voi maksaa kruunuilla tai Swish-sovelluksella. Eurojakin otetaan vastaan, mutta niistä ei saa vaihtorahaa, joten jäätelöostoksilla pikkukolikot ovat kovaa valuuttaa.
Päivä 3: Småskär – Kluntarna – Lövskärin satama, 22 km
Neljännen päivän sääennusteeseen alkoi kertymään sen verran synkkiä pilviä ja kovia tuulenpuuskia, että päätimme typistää reissua yhdellä yöllä, mutta matkasta tinkimättä. Veneilijät vasta kömpivät kajuutoistaan haukotellen, kun me jo suuntasimme kohti Kluntarnaa. Saarta kehuttiin meille edellisen kesän reissulla ja myös Luulajan matkailuneuvonnasta kerrottiin, että paikka on hieno, joten muutaman kilometrin lisämatkasta huolimatta suuntasimme saarelle – ja se kyllä kannatti!
Bongasimme saaren pohjoisrannalta Kråkskärsvikenin laguunin ja pitkän hiekkarannan, jolla oli sauna, puucee sekä nuotiopaikat. Rantauduimme biitsille ja laitoimme heti saunan lämpiämään. Sitä odotellessa kävimme muutaman sadan metrin polkutaipaleen päässä olevassa satamassa. Siellä olisi ollut vielä toinenkin sauna. Satamassa on myös vesipiste, kioski ja luontotupa. Pienen matkan päässä on näköalatorni, josta on mukavat maisemat saaren yli merelle.
Muutama tunti vierähti nopsaan aurinkoisessa lahdenpoukamassa ja se olisi houkutellut vaikka leiriytymäänkin. Saarella olisi mennyt helposti koko päivä ja poukamassa näytti olevan oikein hyviä teltta- ja riipparipaikkoja. Sääennuste ei kuitenkaan antanut armoa, joten otimme suunnan kohti Storbrändöniä ja meloimme sen ja Långönin välisestä salmesta. Jouduimme salmessa vetohommiin, koska siinä oli hyvin matala hiekkakannas, joka tuntui jatkuvan loputtomiin. Helpointa oli siis vetää lyhyt pätkä ja jatkaa sitten matkaa meloen. Matalan veden aikaan hietikko saattaa olla pitkällekin kuivana.
Lövskärin satamaan saapuessamme taivas oli jo pilvessä, joten ehdimme rantaan vielä hyvän saan aikana. Vaikka retki jäi päivää lyhyemmäksi, ehdimme jälleen näkemään ja kokemaan paljon Luulajan upeaa saaristoa.
Linkkivinkkejä
Luulajan melontakartta
Lantmäteriet -karttapalvelu
Saarista kertovat sivut
Hindersön
Brandöskär
Småskär
Kluntarna
Ruotsin ilmatieteenlaitos SMHI
Lövskärin sataman sivut
Luulajan matkailuneuvonta - Luleå skärgård