Kirjoittaja Aihe: Lasikuitukajakin maalaaminen  (Luettu 10547 kertaa)

Jarmo Kujala

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 52
Lasikuitukajakin maalaaminen
« : Toukokuu 19, 2014, 16:44:37 ip »
Hei!

Tietäisikö joku, miten lasikuituinen merikajakki maalataan? Kohteena on tuollainen Mari-mallinen kajakki, jonka maalipinta on jo hiottu.

Mitä maaleja?
Mistä saa maalit?
Miten kannattaa työ toteuttaa?

 

Matti Vedenoja

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 122
Vs: Lasikuitukajakin maalaaminen
« Vastaus #1 : Toukokuu 19, 2014, 20:28:16 ip »
Gelcoatia kai käytetään kajakkien pohjissa aika yleisesti. Mulla ei ole kokemusta sen levittämisestä, mutta esim. Biltema sitä myy.

Jari Korva

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 96
Vs: Lasikuitukajakin maalaaminen
« Vastaus #2 : Toukokuu 19, 2014, 21:23:05 ip »
Tässä tapauksessa tarvitaan varmaa topcoattia, mun käsittääkseni gelcoat kuivuu hapettomassa tilassa eli se tulee kuidun ja muotin väliin valmistusvaiheessa. Sinällään kyseessä lie likimain sama aineesta eli erona lähinnä lisäaine.

Harvemmin koko paattia aletaan maalata, koska se lisää painoa. Syvemmät naarmut saa korjattua topcoatilla ja pienemmät lähtee vesihiomapaperilla+hioma-aineella ja kaikista pienimmät pelkällä hioma-aineella. Hioma-ainetta samoin kuin ainakin valkoista topcoattia löytyy kaikista venetarvikekaupoista. Värillisen kajakin korjailuun alkuperäistä vastaavan sävyn löytäminen on hankalampaa, mutta ainakin värikoodin voi kysellä valmistajalta ja sen perusteella hakea esim. nettikaupoista. Kokkolalasta Charger Compositesilta voi kysellä myös valmista maalia ainakin siellä tehtyihin paatteihin (Skim, KajakSport, Miks, Myötätuuli, vanhemmt Tideracet jne.). Oikeaa sävyä voinee myös itse sekoitella.

Mun kokemus rajoittuu nimenomaan korjailuun, mutta ainakin noilla termeillä voi guuglailla lisää...
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 19, 2014, 21:38:01 ip kirjoittanut Jari Korva »

Teijo Lehtonen

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 384
Vs: Lasikuitukajakin maalaaminen
« Vastaus #3 : Toukokuu 20, 2014, 00:36:34 ap »
Tässä kyseisessä tapauksessa pinnassa oli mielestäni sellainen hiontamaali, jota käytetään kun halutaan kokonaan vetää pinta uusiksi, eli se peittää pienet naarmut yms. ja hiotaan sileäksi jonka jälkeen vedetään päälle normi maalikerros. Pohjalla taitaa olla normi gelcoat kerros ellei sitä ole hiottu kokonaan pois, eli painoa varmaan tulee kajakilla olemaan hieman enemmän kuin alkujaan.

Tuohon päälle voi vetää auto-/venemaalin ja sitä saa automaaliliikkeistä, esim. Väri-Polar, Oulun Automaalit yms., muistaa mainita että tulee lasikuituisen kajakin (veneen) päälykerrokseksi niin osaavat varmaan antaa oikeaa ainetta. Erona "normi" maaliin on, että pitää olla hieman joustavaa ettei lohkea irti kun runko joustaa. Maalata voi vaikka ruiskulla jos on sopiva maalaustila, mutta esim. täällä on telalla maalattu kajakki joka näyttää ihan hienolta http://qajaqunderground.com/2007/09/08/the-mutation-of-the-white-rockpool-underground-prototype/.

Jarmo Kujala

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 52
Vs: Lasikuitukajakin maalaaminen
« Vastaus #4 : Kesäkuu 09, 2014, 13:14:26 ip »
No, nyt on kajakki saanut uuden maalin. Tässä vähän kokemuksia työstä.

- Hioin vanhan maalin melkein kokonaan pois, koska se irtosi liian helposti.

- Päädyin ostamaan valkoista hartsimaalia. ( Topcoat )

- Pyytäkää tarkat ohjeet maalaamisesta, koska minulla oli ongelmia. En ole varma miksi kannen maalaaminen epäonnistui. Osa maalauksesta jäi harmaaksi ja hylki valkoista maalia. Ehkä en sekoittanut tarpeeksi kovetinainetta ja osa maalista jäi koostumukseltaan erillaiseksi.

- Pieni tela oli hyvä valinta, kunhan käytti laadukasta telaa. Minulla oli yksi tokmannin pitkäkarvainen tela, joka luovutti karvaa maalaukseen.

- Pohjasta tuli hyvä. Vähän sellainen appelsiinipintainen.

Olen kuullut, että lakalla voisi tasoittaa pinnan. Kokemuksia? 


Veli-Matti Lehtonen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 175
  • Ei oppi "ojaan" kaada
Vs: Lasikuitukajakin maalaaminen
« Vastaus #5 : Kesäkuu 11, 2014, 00:07:50 ap »
Kokeileppa kysäistä veneliikkeestä taikka suuremmasta maalikaupasta Team Hempell tuoteperheen epoksilakkaa.
Aikoinaan maalasin oman kevlar paatin moisella lakalla. Eka satsin hinkkasin pois puukolla, koska en mitannut oikeaa määrää kovetinta. Kun satsi oli oikeanlainen ja pohja hiottu hieman karheaksi, tuli pinnasta sileä ja kulutusta kestävä. Epoksilakka on joustava eikä lohkeile, vaikka pohja sujahtaakin.
Lakkauksen tein hyvälaatuisella penselillä.
Pitää vain varoa, ettei hyttysparvi/vastaava pölähdä paikalle, sillä tällöin pinta saa karheamman pinnan.
Weltsu